środa, 27 stycznia 2016

Przepisy

Jedziemy z przepisami.
    Ciasto makowe z masą orzechową;
- 25 dkg maku
-5 jaj
-20 dkg cukru pudru
-łyżeczka proszku do pieczenia
- kilka kropel aromatu migdałowego( niekoniecznie)

biszkopt
-4 jajka
-pól szklanki cukru
-3/4 szklanki mąki
-cukier waniliowy
-pół łyżeczki proszku
-łyżka wody
-pól łyżeczki octu
-szczypta soli

masa orzechowa
-20 dkg mielonych orzechów
-25 dkg masła
-15 dkg cukru pudru
-1/4 szklanki mleka

Mak pogotować 45 minut odcedzić ,wystudzić zemleć 2-3 razy.Żółtka utrzeć z cukrem pudrem ,jak będą dobrze utarte stopniowo dodawać mak i proszek do pieczenia i aromat. Osobno ubić białka na sztywno i delikatnie wymieszać z makiem.Wylać na blaszkę.

4 białka z łyżką wody i szczyptą soli ubić na sztywno,dodawać cukier stopniowo i c.waniliowy. Zółtka w garnuszku wymieszać z octem,łyżeczką małą wody i proszkiem do pieczenia  to dodać do białek pomieszać ,na końcu dać mąkę i wymieszać delikatnie łyżką. Całośc wylać i rozprowadzić na surowym cieście makowym. Upiec .Ja piekłam w temp 160 45 minut,wszystko zależy od piekarnika.
 Po upieczeniu przełożyć na deseczkę biszkoptem na dół.
 Mleko zagotować w rondelku,wsypać orzechy,zaparzyć mieszając z minute. Wystudzić. Masło ucierać z cukrem pudrem ,dodawać ostudzone orzechy . Posmarować masą górę ciasta. Dowolnie ozdobić.
 Czasem piekłam osobno makowe i osobno biszkopt i mase dawałam w środek.

AMONIACZKI
1/2 k mąki
15dkg tłuszczu(margaryna +smalec)
4 żółtka
łyżeczka płaska proszku
amoniaku 2 płaskie łyżeczki
cukier waniliowy
1/3 szklanki cukru kryształu
1 cukier waniliowy
około szklanki śmietany
Składniki połączyć to znaczy do  mąki dać  proszek i tłuszcz, w garnuszku wymieszać żółtka z cukrami,do śmietany na chwile dać amoniak to spęcznieje za chwilę. Potem wszystko do mąki,posiekać ,zarobić. Wykrawać dowolne ciasteczka maczać w białku rozbełtanym( niekoniecznie) i w cukrze,można do cukru dosypać orzechy zgniecione

Mam kłopot żeby to precyzyjnie wyliczyć składniki bo niby zawsze napisane jest co i jak ale zawsze coś dosypie np mąki jak ciasto za lużne albo jak widzę że za suche będzie to dorzucam albo śmietany albo żółtko itp.
.............................................................

Placki proziaki to taki stary przepis co nasze babcie dawniej robiły.Wiadomo bieda była a kwaśne mleko i mąke ludzie mieli, To można na ciepło z masłem ja odrobin e chłodniejsze .Ja pamiętam z marmoladą babciną  i nigdy już nie znalazłam smaku takiej marmolady.Można przekroić w środek ,można na wierzch posmarować.

PROZIAKI    - (prołzioki mówiono, nawet nie wiedziałam jak powinno sie pisać)
 mąka do miski. 2 szklanki lub troszke więcej
soda 1 łyżeczka,sól szczypta lub dwie
jajko
kwaśne mleko tak żeby to sie połączyło,chyba więcej jak szklanka
 Po kawału urywać formować takie placuszki koło 1-1,5 cm i smażyć na suchej patelni,przewracać 
Warkocze ze szpinakiem taki 


Tyle na razie :)

4 komentarze:

  1. Ale pyszności ! Narobiłaś mi smaka na ten warkocz ze szpinakiem, bo taką zieleninkę bardzo lubię, a na słodkie jakoś ostatnio nie mam ochoty :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziekuje za przepisy, napewno wykorzystam :) Ten warkocz ze szpinakiem bardzo do mnie przemawia:)

    OdpowiedzUsuń
  3. W weekend spróbuję się z warkoczem :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Próbujcie bo warto,smacznego:)

    OdpowiedzUsuń